משפחת פרימן
ההורים המייסדים
מרדכי פרימן: נולד בבאלטה
שבאוקראינה בשנת 1868. בשנת 1904 בהיותו בן 37 הגיע לארץ ישר לבן-שמן כדי לעבוד כרואה חשבון בבית-החרושת "עתיד" ליצור
שמן וסבון בבן-שמן. נפטר בשנת 1956
בבן-שמן ונקבר במקום.
חוה פרימן:
ילידת באלטה אוקראינה, הגיעה לארץ שנה לאחר בעלה, הקימה עמו את ביתה בבן-שמן, יחד
גידלו השניים 6 ילדים. 4 ילדים הגיעו עמם מאוקראינה, ושניים נולדו בבן-שמן.
משפחת פרימן
דאגה לתעד את תולדות המשפחה במשך השנים.
במלאת עשר שנים לפטירתו של מרדכי פרימן ז"ל, הוציאה המשפחה חוברת
לזכרו בשם: "איש האדמה מבן-שמן" .
בשנת 1985 יצא ספר מפורט שהביא את משפחת פרימן על כל ענפיה. "משפחת האדמה – סיפורה של משפחת פרימן" גם ספר זה יצא בהוצאת המשפחה.
בשנת 1985 יצא ספר מפורט שהביא את משפחת פרימן על כל ענפיה. "משפחת האדמה – סיפורה של משפחת פרימן" גם ספר זה יצא בהוצאת המשפחה.
הרוח החיה מאחורי הספר הייתה עתידה ילידת
בן-שמן, שגייסה את כל בני המשפחה לכתוב לספר.
במבוא לספר כותבת עתידה: "משפחת פרימן היא אחת המשפחות שתולדותיה
מייצגים פרקים בהיסטוריה של העם והארץ, בטרם מדינה ולאחר תקומתה. ענפי המשפחה
הסתעפו מן האילן שבבן-שמן והגיעו לכל קצות הארץ. וכל אחד נושא עימו את המורשת של
סבתא חוה וסבא מרדכי פרימן זיכרונם לברכה".
סיפורם של חוה
ומרדכי פרימן מתוך הספר "משפחת האדמה":
מרדכי
פרימן נולד בעיירה באלטה ברוסיה. הוא
למד ב"חדר" ובישיבה. אחרי-כן למד ראיית חשבון ועבד במקצוע
זה. הוא היה פעיל בתנועת "חובבי
ציון" ושאף לעלות לארץ-ישראל.
באותם שנים בארץ, נחום וילבוש החליט להקים בבן-שמן בית חרושת לשמן
וסבון. וילבוש חיפש עובדים למפעלו. מנחם
שינקין סיפר לו על בן-העיירה שלו שהוא אדם
מוכשר, ישר ונאמן וגם רואה חשבון. וכך
קיבל מרדכי פרימן הודעה על העבודה שמזומנת לו בארץ.
הוא נטל את בתו הבכורה, רבקה, ועלה מיד לארץ כאשר ירד מכבש האנייה המתינו לו אנשים שנטלוהו היישר לבן-שמן. כעבור שנה הביא לארץ גם את אשתו חוה עם שלושת ילדיהם: שרה, רחל ופנחס. בית עדיין לא היה. אך מרדכי רכש חלקת אדמה בקרבת בית החרושת, ושם הקים את ביתו. חנוכת הבית היתה אירוע גדול. כל בני העיירה –קרובים , מכרים וידידים – הוזמנו ובאו אל האירוע מקרוב ומרחוק.
לאחר מספר שנים נולדה במקום הבת שנקראה על שם בית החרושת "עתידה" .
מרדכי פרימן משמאל עם עובדי בית החרושת "עתיד" בשנים הראשונות לעבודתו כרואה חשבון של המפעל. התמונה מתוך הספר "משפחת האדמה" |
הוא נטל את בתו הבכורה, רבקה, ועלה מיד לארץ כאשר ירד מכבש האנייה המתינו לו אנשים שנטלוהו היישר לבן-שמן. כעבור שנה הביא לארץ גם את אשתו חוה עם שלושת ילדיהם: שרה, רחל ופנחס. בית עדיין לא היה. אך מרדכי רכש חלקת אדמה בקרבת בית החרושת, ושם הקים את ביתו. חנוכת הבית היתה אירוע גדול. כל בני העיירה –קרובים , מכרים וידידים – הוזמנו ובאו אל האירוע מקרוב ומרחוק.
חנוכת בית פרימן 1907. כיום עומד הבית במרכז כפר-הנוער בן-שמן. התמונה מתוך הספר "משפחת האדמה". |
לאחר מספר שנים נולדה במקום הבת שנקראה על שם בית החרושת "עתידה" .
באותן שנים הוקם במקום מוסד עם פנימיה, בשם
"קרית-ספר" בלקינד מייסד המקום הביא עמו מאה נערים, ניצולי פרעות קישיניב
ולמענם בנה את המקום. מרדכי פרימן שמח שהוקם במקום בית-ספר, כדי שיוכל
לשלוח את בנותיו ללמוד במקום. כאשר קרית ספר נעלה את שעריה הצטער כמובן שאין בית-ספר לילדיו.
הקרן הקיימת
החליטה להקים בבן-שמן חוות פועלים. פרופ' וולקני, שהיה מדריך חקלאי אצל בלקינד
במוסד, נשאר בחווה והמשיך להדריך בה.
בתחילה עסקו בחווה בנטיעת יער של
עצי זית, שנקרא על שם חוזה המדינה
ד"ר בנימין זאב הרצל. אחר-כך
החלו לפתח משק חקלאי , גם החליטו לייער את
הגבעות ממזרח לכפר. משפחת פרימן השתלבה
בעבודות החווה.
תמונה מתוך החוברת "איש האדמה מבן-שמן" בתמונה: מרדכי פרימן עם שתיל מהזית הראשון ביער הרצל בבן-שמן. השתיל נועד לנשיא ד"ר וייצמן בשנת היובל לקרן הקיימת . צולם בשנת 1951. |
ברבות הימים
נולד למרדכי ולחוה בן זקונים אהרונצ'יק
שנקרא על שם אביה של האם. הילדים של חוות הפועלים למדו בכיתות מקובצות ועתידה לא
מצאה את מקומה בכתות הללו. חיה אחת האחיות
לבית מייזל הציעה למרדכי לקחת את עתידה
לביתה בתל-אביב ולהכשירה ללימודים בגמנסיה.
עתידה התגעגעה מאוד הביתה אך רצתה מאוד ללמוד. היא היתה מגיעה לתל-אביב עם שיירת החלב על אתונות שהצטרפה לשיירת הפרות והירקות שיצאה מהשוק של לוד לתל-אביב. בכל פעם שיצאה לתל-אביב הייתה רוכבת כך במשך 4 שעות.
עתידה עומדת משמאל עם חברות ביער בן שמן. בתמונה מצד ימין זאבה לוין יוסלביץ ויעל דוברוב בן-אסא. התמונה מתוך האלבום של יעל דוברוב. |
עתידה התגעגעה מאוד הביתה אך רצתה מאוד ללמוד. היא היתה מגיעה לתל-אביב עם שיירת החלב על אתונות שהצטרפה לשיירת הפרות והירקות שיצאה מהשוק של לוד לתל-אביב. בכל פעם שיצאה לתל-אביב הייתה רוכבת כך במשך 4 שעות.
השומר, נפתלי
רחמן, מפועלי החווה, שהיה מעיר לחליבה כל בוקר
את רבקה, הבת הבכורה לבית פרימן, התאהב בה והם נישאו. נולדו להם ארבעה ילדים: חנה, שלומית, מירל'ה וחיימקה.
לאחר פירוק החווה הם היו בין מקימי מושב בן-שמן.
מרדכי פרימן היה
מקשר בין תושבי בן-שמן לבין השלטונות התורכים וכונה בשם "מוכתר". החיים
תחת שלטונם היו קשים, ביחוד בתקופת מלחמת העולם הראשונה. קצינים וחיילים היו באים לגבות מעשר מן היבול
של חוות הפועלים ותבעו אנשים, עגלות ובהמות לעבודות כפייה. פרימן, בעזרת ידידיו הערבים בסביבה, הצליח
להיחלץ מן המצבים הקשים הללו.
מרדעי פרימן הכיר היטב את ערביי הסביבה והוא היה יוצא להפגש עמם מדי פעם. כאן בתמונה ד"ר ליהמן ומרדכי פרימן עם השייכים הערביים של הסביבה. התמונה מתוך החוברת "איש האדמה מבן-שמן" |
בחוות הפועלים
הכירה רחל לבית פרימן את יצחק (איציק) פיינרמן ונישאה לו. יחד הלכו לייסד את כפר
יחזקאל בעמק יזרעאל.
עתידה השלימה את
חוק לימודיה וחזרה הביתה . עם פטירתה של
האם מדלקת ריאות בגיל 52 הילדים נותרו יתומים ועתידה תפסה את מקומה של האם במשק
הבית.
פנחס, הרביעי
בין הילדים, החל לעבוד ברפת של תחנת הנסיונות. הוא נשא את חיהל'ה קליבנר לאשה. זמן
מה התגוררו בתחנה ואחרי-כן עקרו –יחד עם התחנה לרחובות. משם יצאו להתיישבות במושב כפר
ביל"ו. בבית נשארו רק עתידה
ואהרונצ'יק.
משפחת פרימן בשנת 1923 עם ההורים חוה ומרדכי פרימן. התמונה מתוך הספר "משפחת האדמה" |
כאשר הוקם
המושב, הצטרפה משפחת פרימן כחברי המושב,
הם לא קיבלו תקציב, אך קיבלו תוספת של אדמה.
ב-1927 הביא ד"ר ליהמן את הילדים מבית הילדים
בקובנא שבליטא לבן-שמן. יחד עמו הגיעו
רעיתו הרופאה ד"ר קליבנסקה והמורה חיים בר-נחום.
בית משפחת
פרימן, שכן בתוך כפר-הנוער והפך לחלק מן
הנוף. מרדכי פרימן היה דמות מוכרת לצעירי
כפר-הנוער והם ראו בו דוגמה ומופת לאיש העבודה והאדמה.
במלחמת העצמאות
פינו את ילדי כפר הנוער בבן-שמן
והעבירום לכפר ויתקין. גם אנשי המושב נתבקשו לעזוב את בתיהם ולקחת עימם את המשק החי. מרדכי פרימן החליט שהוא נשאר במקום ואינו עוזב
את ביתו. הוא נותר עם פלוגת החיילים עד
שהוסר המצור מעל בן-שמן.
קברו של מרדכי פרימן בבית הקברות ביער בן-שמן |
קברה של חוה פרימן אשת מרדכי פרימן בבית הקברות ביער בן-שמן |
קברם של ברכה ואהרון פרימן שהתגוררו בבית המשפחה בכפר הנוער בן-שמן ביער בן-שמן. |
הכיתוב על המצבה של עתידה בבית הקברות ביער בן-שמן אומר הכל. צילום: יהודית גרעין-כל |
שלט שהוצב בשנים האחרונות ליד בית פרימן, אתר הסטורי בתוך כפר הנוער בן-שמן. |
ב1908 נולדה עתידה פרימן נפטרה ב2008
השבמחק1905 הגיע אבא שלה מרדכי פרימן עם אשתו חווה פרימן ובנו את הבית הראשון בבן שמן באותה שנה נולד בברוסק שברוסיה הלבנה ישראל פינברג למד באוניברסיטה ברוסיה ולמד בקייב חקלאות הקיצור יכול היה להיות אגרונם
מה שותלים איך ואיפה באלו תנאים ואיך מטפלים בעצים ובצמחים 1926 הוא מתחתן עם עתידה פרימן אחותו של אהרון פרימן בעלה של ברכה אחותה הבכורה של עתידה רבקה נשאה לנפתלי רחמן אבי מירים מירלה רחמן חיים חימקה רחמן ושלומית רחמן שנשאה לזלמן ראובני כך שהדודה של שלומית ראובני אשתו של זלמן ראובני היא עתידה פרימן 1926 היא נשאה לישראל פינברג עולה חדש מרוסיה הלבנה 1928
התגרשו ישראל פינברג הוא האבא של דניאל פרימן האבא של חוה פרימן היום חוה שביט ושל נעמי פרימו היום נעמי רוכמן ושל רון אברהם פרימן שנולד באמריקה ב17 לאוקטובר1964
רון אברהם פרימן הוא גם כותב שורת אלו
דניאל פרימן הבן דוד של שלומית ראובני
השבמחקהתחתן עם יוכבד הורן בת חנה הינדה ואברהם אלימלך הורן הבן של צבי וגולדה הורן
איך צבי הירש הורן קרוב לאברהם אלימלך הורן אני לא יודע אבל צבי הירש הורן היה התלמיד של יחזקאל שרגא
בעלה של רחל חנה
לאבא של סבתא שלי חנה הורן קראו יחזקאל רוזנמונד ולאשתו רחל רוזנמונד אמה של חנה רוזנמונד מירוסלב שנשאה לאברהם אלימלך הורן
יתכן שאברהם אלימלך הורן היה אחיו הגדול של צבי הירש התלמיד של יחזקאל שרגא האדמור מגליציה
ואמא שלי היא הנכדה של יחזקאל רוזנמונד שיתכן שהוא גם האדמור מגלציה ויוכבד פרימן בת חנה ואברהם אלימלך הורן מילדי טהרן הגיע ארצה. ב1943 והתחתנה אחרי קום המדינה אם אבא שלי דניאל פרימן בן עתידה פרימן וישראל פינברג
עתידה פרימן התחתנה עם ישראל פינברג שהגיע באותה השנה מרוסיה השנה היא 1926
אבא שלי דניאל בן עתידה וישראל גדל בבן שמן אהרון אהרונציק שגם היה אחרי על הקומביין ועל הטרקטור והדוד של דניאל פרימן
זכריהו קמחי עלה לארץ מגרודנו פולין בשנת 1920 ונשלח לעבוד במקומות שונים בחקלאות .
השבמחקבין היתר נשלח לבן שמן לעבודה אצל משפחת פרימן .
זכריהו הוא ממיסדי המושבה מצפה שבגליל .
קטעים מיומנו האישי ליקט וערך בנו מתתהו קמחי .
מתוך היומן אני מצתת קטע בו הוא מתאר את משפחת פרימן.:
" ...אני רואה בהם קודם כל אנשים עובדים ןמתקימים מיגע כפם ומלבד זה הם אנשים ישרים ..."