יום שישי, 7 בספטמבר 2012

משפחת פרידמן לויק


משפחת פרידמן לויק
ההורים של הפרידמנים:

נחמה ויוסף פרידמן ההורים של לוי, משה, נוטה, בתיה וסוניה
ההורים המייסדים:

לויק ואסתר פרידמן בבן-שמן:  מימין יושבים: ארקה, לויק, ספיק, מרים. עומדות אסתר האם ודרורה.  


לויק פרידמן – בן חווה ויוסף נולד בשנת 1886 באודסה רוסיה. עלה לארץ בעלייה השנייה בשנת 1904.   הגיע לבן שמן לעבודה בחווה לאחר שהוריו כבר עבדו בחווה.  נפטר לאחר מחלה ברמתיים.

אסתר פרידמן  לבית הוז – נולדה בשנת 1888 ביאלטה שברוסיה עלתה לארץ ב1907, אל הדוד בתל-אביב. בגיל 20 הגיעה לחוות בן-שמן כדי לעבוד ולהרוויח למחייתה, שם הכירה את לויק פרידמן. הם התחתנו כאשר הייתה בת 21 כעבור שנה.

הדרך לבן-שמן:

ההורים של הפרידמנים הגיעו לארץ בעלייה השנייה בשנת 1904 עם הילדים: רוחה (אחר-כך גרה בתל-אביב), סוניה ( עברה לבלפוריה), משה, ובתיה (אחר-כך נישאה ליחיאל גלוזמן) .  נתן נשאר באודסה.  לוויק נסע תחילה לארה"ב, כי לא היה בטוח שבארץ תהיה עבודה, שם הוא עבד קשה עד שההורים קראו לו לבוא לארץ-ישראל.  הוא חבר אליהם בחוות בן-שמן.

 

בבן-שמן נולדו לזוג ארבעה ילדים:  מרים נולדה בשנת 1912.  דרורה נולדה בשנת 1918.  ארקה בשנת 1920. ספיק נולד בשנת 1924.
דרורה וספיק בבן-שמן
במושב בן-שמן נשארו לוויק ומשה פרידמן ובתיה שנישאה ליחיאל גלוזמן.  בתחילה הייתה רפת אחת לכל שלוש המשפחות, לכל משפחה פרה אחת. כשהקימו את המושב  חילקו את הרכוש, ולכל משפחה היה משק בניפרד.  

מרים האחות הגדולה עם דרורה הקטנה בשנת 1920 בבן-שמן
 

דרורה מספרת:

המשק של המשפחה שלנו היה מפותח וגדול.   45 דונם פלחה, והשאר ירקות: עגבניות, מלפפונים, גינות עם משתלות.  ברפת הביאו פרות הולנדיות , אני זוכרת פרה שנתנה 34 ליטר ביום.  במשק שלנו היה פר הרבעה שנולד מן הפרות ההולנדיות.

דרורה עם העגל שהפך לפר הרבעה נולד לאחת מן הפרות ההולנדיות
העגל שהפך להיות פר הרבעה במשך פרידמן לויק
אבי חלה מוקדם מאוד, והפסיק לעבוד במשק כבר בשנת 1939, אבי עבר לרמתיים עם אמא, בשנת 1945.  לאחר שאני התחתנתי עם שלמה גולדמן, לקחנו פיקוד על המשק, וגם חשבנו להישאר במושב, כשדיברו על ההרחבה.  
דרורה ושלמה גולדמן
דרורה ושלמה גולדמן בחתונה
נתן פרידמן אח  של הפרידמנים עלה לארץ מאוחר יותר בשנת 1925, הוא התגורר במושב ופתח את החנות הראשונה במושב בן-שמן, הוא אפה לחם למושב וגם לכפר-הנוער.   
 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה