יום שני, 3 בספטמבר 2012

משפחת סטל


משפחת סטל

 

ההורים המייסדים

אידה וזאב סטל
וולודיה (זאב) סטל: נולד בשנת 1890  בעיר אודסה ברוסיה. עלה לארץ לאחר ששמע את זאב ז'בוטינסקי בנאום סוציאליסטי בשנת 1913. הגיע לבן-שמן מעין-גנים פתח-תקווה. נפטר בגיל 73 בכפר-יהושע בשנת 1963.
אידה סטל: נולדה בשנת 1888, הגיעה לבן-שמן עם בעלה,  נפטרה בגיל צעיר בשנת 1943 ממחלת ריאות, ונקברה בבית הקברות ביער בן-שמן.

 

הדרך לבן-שמן  - מספרת ויקטה רוזן בתם של אידה וזאב סטל:


בשנת 1910 כאשר היה בן 20, אבי  וולודיה וחבריו שמעו שזאב ז'בוטינסקי מגיע ליער להרצות לצעירים על ארץ-ישראל, הפעילות הזו הייתה אסורה, אך הידיעות עברו מפה לאוזן והצעירים  היו מתגנבים בסתר  למקום לשמוע אותו. שנים אחר-כך היה מספר כיצד הוקסם מדבריו, ובעקבותיהם התחיל לחשוב על עלייה לארץ-ישראל. אמי ואבי נרשמו לנישואין בניקולאייב שברוסיה וב-1913 עלו לארץ יחד. הם הגיעו לפתח-תקווה, כי שם היה להם חבר דוד מרגלית. זוג צעיר ורומנטי נשוי ללא ילדים. רוב הפועלים היהודיים עבדו בפרדסים על בסיס עונתי. זאב סטל מצא עבודה קבועה אצל פרדסן יהודי. הוא התגורר עם אשתו בפרדס, עד אשר היא עמדה ללדת את בנה הבכור( יסיק 1913). זאב רצה להמשיך להתגורר בפרדס, אך נאלץ בסופו של דבר לעבור לגור ליד אליהו דיין בעין-גנים, שלו היו שתי פרות, מהן גם ניתן להאכיל את הילד בחלב.

חברו של אבא, דוד מרגלית, נהרג בצבא האמריקאי.   מניה אשתו עברה לעבוד כחובשת בבן-שמן והיא זו שהזמינה את משפחת סטל לבן-שמן.
הורי היו אנשים משכילים, הם לא היו פלחים, אנשי המושב כיבדו אותם. בביתנו שמעו מוסיקה קלאסית וקראו ספרים. 
הקליטה בארץ היתה קשה מאוד, זאב חלה בקדחת בשנת 1917. אך הצליח לעמוד  על הרגליים ולהקים משק במושב בן-שמן יחד עם חבריו.   אידה חלתה במחלת ריאות, ונפטרה בשנת 1943.
ויקתה בת 16 בבן-שמן
זאב ואידה גידלו את ילדיהם יסיק (יוסף) וויקתה (ויקתוריה) במושב.  
 
יסיק בן 17 בבן שמן
 
   ויקתה הכירה את אברהם בעלה נסיבות טראגיות. בשנת 1939 נרצחו ביער בן-שמן השומרים זלמן רוזנבוים וזאב פרידמן.  אברהם אחיו של  זלמן הגיע  לבן-שמן בעקבות הרצח.   אברהם פגש את ויקטה  שהייתה בקשר עם זלמן אחיו, והם נקשרו זה לזו. אברהם וויקתה  עיבדו את המשק עם ההורים בשנות הארבעים. הם היו אמורים להישאר בבן-שמן במסגרת תוכנית ההרחבה שבסופו של דבר לא יצאה אל  הפועל.  כאשר נידונו אפשרויות שונות למעבר המשקים בשנת 1948 הם שקלו את האפשרות ללכת לבני-עטרות (וילהלמה) עם משפחות נוספות אך  גילו ששם יקבלו החקלאים רק 30 דונם לעיבוד.
ויקתה ואברהם בטיול
 
 זאב סטל חיפש משק עם הרבה שטח לגידולים והגיש בקשה להתקבל לחברות בכפר-יהושע, יחד עם  המשפחה הצעירה. הם התקבלו כחברים.   המשפחה והצאצאים מתגוררים עד היום בכפר-יהושע ועוסקים בחקלאות - משפחת רוזן.
יסיק סטל ליד עץ הדומים בבן-שמן
 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה